Eerste weekend Lima!

15 november 2015 - Lima, Peru

Donderdagavond kwamen we dan eindelijk aan in Lima, na een reis van 24 uur. Nog even een aantal formulieren invullen, door de douane (waar ze niet geloofden dat ik een toerist was??), soles pinnen en onze taxi vinden en we waren onderweg naar ons hostel. Onderweg konden we jammer genoeg nog niet veel zien, omdat het al donker was. Eenmaal aangekomen in het hostel, hebben we onze koffers op de grond neergelegd en zijn meteen gaan slapen.

Dag 1: Lima
We dachten dat we tot een uurtje of 9 uit wilden gaan slapen, alleen daar dacht onze jetlag anders over... Om 6 uur waren we al klaarwakker en hebben we nog even wat gerust op het bed, en zijn daarna gaan ontbijten bij een restaurantje bij de buren. Het bleek dat we in een erg leuk buurtje/straat lagen met ons hostel, aangezien er allemaal terrasjes uitgestald waren op het moment dat we beneden kwamen. Na een lekker uitgebreid ontbijtje hebben we geprobeerd de wandeltour om 10 uur te halen door onze buurt, Miraflores. Deze hadden we helaas gemist dus besloten we de tour door het historisch centrum om 11uur te halen. Hier was ook niemand meer te bekennen toen we er om half 12 aankwamen door het super drukke verkeer. Ik heb samen met mijn spaanse taal boekje geprobeerd te vragen aan de taxichauffeur of het altijd zo druk is en hij vertelde in half Engels half Spaans dat er vanavond een erg belangrijke voetbalwedstrijd zou plaatsvinden in het stadion van Lima: Peru tegen Uruguay. Het was een spannende rit als je kijkt naar hoe de Peruanen zich aan geen een verkeersregel houden, maar we zijn aangekomen in het centrum. Hier zijn we op ons eigen houtje maar door het historisch centrum gelopen, waar we het hoofdplein, 'Plaza de Armas', de kathedraal van Lima, Iglesa de Santo Domingo, de smalle straatjes eromheen en de kleine souvenierwinkeltjes (waar we meteen alles wilden kopen) gelopen.
In de namiddag waren we erg moe, dus zijn we op een hop-on bus (Mirabus) gestapt. Hier hebben we een twee uurtjes op gezeten en we kwamen langs de armere wijken van de stad, wat ook erg indrukwekkend was om te zien. Er werd jammer genoeg in het Spaans omgeroepen wat er allemaal te zien was dus we hebben maar een paar woordjes kunnen verstaan, maar het was zeker erg leuk om langs deze buurten te rijden die we anders nooit gezien hadden.
Savonds zijn we bij een van de restaurantjes beneden bij ons hostel gaan eten en vroeg naar bed gegaan.

Dag 2: Lima
Zaterdagochtend zijn we na een lekker ontbijtje door de wijk gelopen waar we slapen, Miraflores. Het is een mooie buurt waar wat meer westerse winkels te zien zijn en ook veel toeristen rondlopen. We liepen naar een archeologisch centrum: Pucllana. Hier kregen we een rondleiding van een (gelukkig Engelse) gids. Het was vroeger een tempel waar bewoners uit Lima kwamen om feest te vieren, te bidden en activiteiten te doen. Dit was erg indrukwekkend om te zien, aangezien er nog veel van over was en aan de gids te zien was hoe trots de bewoners van Lima nu erop zijn.
Na de lunch in de buurt van dit archeologisch centrum hebben we de taxi gepakt in de buurt van ons Hostel waar we een fietstocht hadden gereserveerd door de wijken: Miraflores, Barranco en Chorillos. Allereerst fietsten we door het park van Miraflores, wat echt super leuk was. Allemaal kinderen, studenten en locale mensen liepen er rond. Ook heel veel zwerf katten en honden, maar dit maakte het niet minder mooi. We stopten op een paar plekjes om van het mooie uitzicht op zee te genieten. Na een tijdje fietsen kwamen we langs een super leuke wijk: Barranco, waar veel verschillende kleuren huisjes te zien waren en er zelfs een festival was met veel panfluit muziek. We kwamen aan het einde van de route nog langs een restaurant aan het water met een prachtig uitzicht. Onze gids vertelde ons dat er elk kwartier een man van de klif zou afspringen voor fooi te krijgen van toeristen. Wij geloofden er niks van en ik met mijn hoogtevrees vroeg me af waarom iemand dat zou doen. Toch hebben we er even staan wachten en na een showtje door vanalles in het spaans te schreeuwen, sprong hij er toch vanaf.
Hierna hebben we een typische peruaans gerecht gegeten met onze gids (ceviche, rauwe vis met pittig sausje - heel lekker!!)) en zijn we de hele route weer terug gefietst. We zijn zo blij dat we dit hebben gedaan, omdat we anders de mooie plekjes zoals Barranco, niet gezien zouden hebben.
Savonds toen we moe terug aankwamen in het hostel, zat er een kakkerlak onder onze koffers. Het hele hotel was in rep en roer en door ons gegil kwamen een aantal mensen kijken en helpen. Uiteindelijk hebben we hem in een gat gedreven en het gat goed dichtgemaakt. Gelukkig hebben we wel lekker geslapen de laatste nacht in Lima.
Ons verstaanbaar maken in de Spaanse taal valt ons eigenlijk tot nu toe nog erg mee. In deze grote stad zijn er een aantal mensen die een beetje Engels kunnen en bereid zijn om ons te helpen. Door onze spaanse lessen kunnen we kleine zinnetjes maken en  met handen en voeten begrijpen de mensen ons tot nu toe nog prima.

Dag 3: busrit Lima-Trujillo
De busrit van 10.5 uur naar ons dorpje waar we de komende weken stage zullen gaan lopen, Huanchaco, was heel erg indrukwekkend. We hebben bijna niet geslapen omdat er zoveel mooie dingen te zien waren. Eerst kwamen we vooral langs de zee met prachtige bergen op de achtergrond. Ook was er veel droog landschap te zien. Lange zandvaktes waar niks verder te zien was. Daarna waren het voornamelijk krottenwijken waar we voorbij reden. De dorpjes werden steeds armer. Waar de huizen eerst nog van steen waren gebouwd, veranderde al snel in riet en hout. Wel is het erg leuk om te zien dat de mensen er alles aan doen om het gezellig te maken in hun straat. De meeste huizen hebben hier namelijk een fel kleurtje, waardoor zo'n dorpje er super kleurijk uitziet.

1. Anja janssen:
    16 november 2015
    Mooi geschreven Devi. Je verteld alles heel duidelijk dat Ik er een voorstelling van hebt hoe het er echt uitziet. Heel interessant
  2. Yolande:
    16 november 2015
    Hoi Devi wat zijn jullie lekker actief en storten jullie je overal in. Heel levendig beschreven. Toch lekker die paar woorden Spaans dat gaan er veel meer worden. En ach die kakkerlakken blijven vies maar gaan ook wennen. Hele mooie inspirerende ontdekkende en verbindende tijd gewenst.
  3. Stefan:
    16 november 2015
    Hoi Devi, leuk te horen dat jullie het naar jullie zin hebben en ook de gelegenheid aangrijpen meteen het land en de cultuur te verkennen, waar jullie toch 6 weken zullen doorbrengen. Gelukkig zijn jullie veilig en wel in Trujillo aangekomen. Vandaag nog ff een rustdagje heb ik begrepen en dan de kinderen helpen. Veel succes, pa.
  4. Mama:
    16 november 2015
    Hey Deef, super leuk om te lezen dat je in zulke korte tijd al zoveel moois hebt kunnen ervaren. Ook erg blij en gerust dat jullie de reis goed hebben doorstaan. Nu ff wennen op de nieuwe plek... Veel succes dappere meid van me! X
  5. Tante Vera:
    16 november 2015
    Fijn dat we ook een beetje moge meegenieten van Peru. En vandaag aan het werk zeker?
    geniet ervan
    kus
  6. Erik:
    16 november 2015
    Lieve Deefke, blij dat jullie goed aangekomen zijn! Ik lees je verhaal en reis een stukje met je mee... heel veel liefs, <3. Kirsten
  7. Petra:
    16 november 2015
    Hoi Devi, wat leuk om je blog te lezen! Het avontuur is begonnen. Succes met je stage en alle indrukken komende tijd!
  8. Yansen:
    16 november 2015
    Hoi Devi, Ik heb jouw verhaal met veel plezier gelezen ! Nog veel succes en geniet er van. Dikke kus
  9. Erik:
    17 november 2015
    Hi Deevke, keep on enjoying ! Wij volgen het wel via google maps en street view haha....
  10. Anita Titahena:
    17 november 2015
    Hi lieve Devi,
    Wat kun je mooi een weergave geven van je belevenissen . Wat een mooie mensen daar he en al die prachtige kleuren. Hoop dat je nu een beetje je draai hebt gevonden en met kinderen aan werk bent. Heel veel liefs van mama Ani xxxxxxxxxxxx
  11. Kiki:
    18 november 2015
    Goed geschreven lief zusje, net alsof ik er een beetje bij ben. Klinkt heel bijzonder allemaal nu al. Zet 'm op daar! Loveyou xxxxxxxxxC