Cusco & Machu Picchu!!

24 december 2015 - Cusco, Peru

Na de laatste dagen werken en afscheid te hebben genomen van iedereen en Huanchaco, hebben we zaterdag ochtend de bus gepakt richting lima. Na een 10 uur durende rit kwamen we aan in een hotelletje dichtbij de airport waar we de dag erna een vroege vlucht naar Cusco hadden!
Eenmaal aangekomen in Cusco, ook weer op 2300 m hoogte, dus was onze ademhaling niet meer helemaal 100%, hebben we de hele dag door het super gezellige stadje gelopen. Veel leuke souvenierwinkeltjes, kleine oude straatjes, mooie pleintjes en vooral veel bewoners in traditionele inca-kleding. De dag ging al snel voorbij, vooral omdat we vroeg in bed lagen. Morgen zou de 3e dag zijn dat we vroeg op moesten staan (4.00!!), om aan de inca trail te beginnen.
We werden in de vroege ochtend door een taxi opgehaald, waar we gelukkig nog een beetje hebben kunnen slapen, en naar de trein gebracht. De trein naar de Inca Trail vertrok om 7.20. We waren al vroeg wakker dus hadden we verwacht een uurtje in de trein te gaan slapen. Dit was totaal niet mogelijk. Het was zonder twijfel de mooiste treinrit in mijn hele leven!! Langs prachtige riviertjes, mooie bergen in de mysterieuze wolken en verder een geweldige natuur! Deze natuur veranderde ook steeds van droge bergen met cactussen, naar een geheel tropisch regenwoud. Heel indrukwekkend om te zien hoe veel verschillen in de natuur je in een uurtje trein kan zien. Het enige jammere vonden wij dat er zoveel toeristen in de trein zaten, want het eindstation was Machu Picchu. Gelukkig zat ik aan de goede kant van het raam, zodat ik veel van de natuur kon zien en veel fotos kon maken! Na ongeveer een uur te hebben gereden stopten we ineens in de 'middle of nowere', - km 104. Er was geen station of gids te bekennen en wij stapten als enige 3 uit. Na enkele seconden reed de trein ook nog weg en stonden wij er echt verlaten bij in de regen.
Gelukkig kwam onze gids er na een tijdje aan om ons op te halen en we vertrokken aan onze trail door het prachtige regenwoud! Met de seconde dat we liepen werd de natuur voor ons gevoel mooier en genoten we er meer van. Ondanks de vermoeiende route, was het echt een geweldige ervaring om de weg te lopen die de Incas jaren geleden hebben gemaakt. De Trail bestond voornamelijk uit stenen trappen. Veel, ongelijkmatige en hoge stenen trappen. Dan weer omlaag, dan weer omhoog. 'Fucking steps' werd de uitdrukking van de wandeling en zelfs onze gids deed mee. Op de momenten dat we het even niet meer zagen zitten, konden we hier toch nog wel om lachen. Op een gegeven moment konden we geen trap meer zien. Een aantal keer hebben we gevraagd waar het 'vlakke' gedeelte van de tocht begon en werd geantwoord dat we daar al mee bezig waren. Vlak? Is dit vlak? Ja dit was 'peruvian flat' hier dus de rest van de trail hebben we ook gewoon omhoog gewandeld. Toch genoten we ondertussen ontzettend erg van het regenwoud, het alleen zijn, zonder toeristen en het wandelen. Ondanks dat we op een redelijke hoogte zaten, ging het ook best wel prima met onze adem. Het was ontzettend vermoeiend maar we hebben van elke seconde genoten! Na 7 uur te hebben gewandeld  kwamen we dan eindelijk aan bij de 'sungate'. De teleurstelling was groot toen we zagen dat er niks van machu picchu te zien was. We konden wel huilen, vooral omdat we dit als doel voor ogen hadden gehouden onder de wandeling. Gelukkig hadden we nog een dag de kans en waren we snel weer een stuk positiever en konden er zelfs wel mee lachen.

De tweede dag hadden we om 5 uur afgesproken met onze gids en gingen met de bus weer richting Machu Picchu. Onderweg zagen we al wat bewolking en vreesden ervoor dat we weer niks van de inca stad zouden zien. Onze gids bleef, net zoals de dag ervoor, erg positief dus hier haalden we wel wat hoop vandaan. We liepen weer een stuk omhoog met de belende steps en kwamen op het puntje aan, waar normaal prachtig uitzicht te zien was: weer geen Machu Picchu... Onze gids vertelde ons om geduld te hebben en we bleven op dit puntje ongeveer een half uurtje wachten. We zagen de mist heel langzaam steeds meer wegtrekken en daar waren de bergen te zien. Na een tijdje was er dan ein-de-lijk de Machu Picchu! Adembenemend!! We wisten niet waar we moesten kijken. Zo speciaal dat deze eeuwenoude stad nog zo intact is. Natuurlijk hebben we al veel fotos en filmpjes gezien, maar in het echt is het nog indrukwekkender. Je moet het gewoon een keer met je eigen ogen zien. Daarna kregen we nog een rondleiding van onze gids en liepen we door de gangetjes van de prachtige stad. Een magisch gevoel! Daarna mochten we nog even zelf door de stad lopen en fotos maken en gingen we weer terug naar het dorpje waar we sliepen de nacht ervoor. Na hier nog even te hebben rondgelopen en te hebben genoten van onze laatste dag, namen we de trein en taxi terug naar Cusco. De dag erna zijn we teruggevlogen naar Lima en na een dag wachten op de airport teruggevlogen naar Amsterdam, waar ons een super terugkomt te wachten stond!
Na dit geweldige hoogtepunt van onze reis, komt het nu toch echt ten einde... Het gevoel wat we hebben met naar huis gaan is heel erg dubbel, maar 1 ding is zeker: dit was een geweldige ervaring die we nooit meer zullen vergeten!!!

1. Yolande:
    24 december 2015
    Hoi Devi ik was er 32 jaar geleden maar de magie is er nog steeds lees ik. Super dat jullie doorgezet hebben. Safe flight back en fijne jaarwisseling.
  2. Petra:
    25 december 2015
    Hey Devi, wat een prachtige afsluiting van de afgelopen indrukwekkende weken! Heb je blog met veel plezier gelezen, super wat je hebt gedaan! Nu weer thuis, geniet nog na en fijne feestdagen! Groetjes, Petra
  3. Anja janssen:
    25 december 2015
    Ik heb genoten van jullie boeiende leesverslag. Hier ku je nog jaren aan terugdenken. Heel fijne kerstdagen en alle goeds voor 2016. Ook voor je ouders!